NAVIGATIE

Freetime overzicht
Zoeken


  RUBRIEKEN

FAQ / Help
Wat mag niet?
WZL Wedstrijden
WZL Chat
WZL Toolbar
WZL Statistieken
WZL leden
WZL shop
E-cards

RSS

Fun-feed
Babe-feed
Stud-feed

Een groot aantal pokerrooms geven de mogelijkheid om poker te spelen op internet en geld te storten via het veilige iDeal betaalsysteem.
Overzicht » Auto's » Nieuw/Concept » Suzuki XL7
Onderaan pagina
Draco 3.097
wzl-lid
Sinds 5/12/2004
T: 1419 R: 2181
14/4/2006 - 16:14u | Quote
http://www.autoweek.nl/images/800/0/9e9ca9081c8142f27fb9fade2e9e65c0.jpg
Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/0/9e9ca9081c8142f27fb9fade2e9e65c0.jpg


Suzuki onthulde in New York de XL7, een grote SUV crossover. Voor de nieuwe versie komt ook een variant beschikbaar met vierwielaandrijving.

De Suzuki Grand Vitara heet in Amerika voortaan niet meer XL-7. Dat hoofdstuk is met de introductie van de compleet nieuwe XL7 afgesloten. Vandaag werd de nieuwe, grote Suzuki vandaag in New York onthuld, maar we kregen van deze nieuwe productieversie al een voorproefje in de vorm van de Suzuki Concept-X, die vorig jaar op de autotentoonstelling in Detroit werd onthuld.
De XL7 is compleet nieuw: hij is langer, groter en heeft sterkere motoren dan de versie die wordt afgelost. Ook krijgt de nieuwe Suzuki de beschikking over vierwielaandrijving.
Was tot op heden de XL7 een SUV gebouwd op een terreinautochassis met achterwielaandrijving, nu is hij een crossover, gebaseerd op het Theta-platform van General Motors, met balken over de gehele lengte voor een grotere sterkte. Op dat platform wordt onder meer de Chevrolet Equinox gebouwd, maar om drie zitrijen in de XL7 kwijt te kunnen is het 20 cm verlengd. "De lange overhang achter moesten we met design trucjes verdoezelen," aldus Masayasu Date, de chief designer van de XL7.
De nieuwe SUV heeft voorwielaandrijving met onafhankelijke wielophanging rondom. De 3,6-liter V6 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming is door GM ontworpen, maar wordt door Suzuki zelf gebouwd. Dat is voor het eerst in de lange relatie tussen de twee autofabrikanten: tot nog toe was het andersom. Dan deed Suzuki de engineering en zorgde GM voor het design.
De nieuwe motor levert 250 pk en heeft een maximum koppel van 329 Nm. Een vijftraps automatische transmissie met ‘manumatic’ mode is standaard. De V6 heeft een 1.000 cc grotere cilinderinhoud, maar is sneller en zuiniger zijn dan de versie die wordt afgelost.
Als vijfzitter is de XL7 voorzien van hydraulische schokdempers en als zevenzitter heeft hij Nivomat niveauregeling.
De XL7 komt dus ook beschikbaar met een elektronisch geregeld AWD-systeem, omdat is gebleken dat de helft van de doelgroep daarnaar vraagt. De auto is verder uitgerust met een dubbel roestvrijstalen uitlaatsysteem met twee katalysatoren, dat achter uitmondt in dubbele uitlaten.
Airbags voorin, gordijnairbags, ABS, remkrachtverdeler, ESP , tractiecontrole en BWS (bandenspanningswaarschuwingssysteem) zijn standaard.
De nieuwe Suzuki arriveert in het tweede kwartaal van 2006 bij de Amerikaanse showrooms. Wie naar het instrumentenpaneel kijkt, ziet een snelheidsmeter die mijlen en kilometers aangeeft. Komt hij dan misschien naar Europa? Het antwoord daarop hebben we al gekregen: nee.
Het omgekeerde is met een andere Suzuki wél het geval. De Swift was helemaal niet voor Amerika bedoeld, maar omdat hij het in Europa zo goed doet, zijn de ogen aan de andere kant van de oceaan open gegaan. Suzuki America is nu bezig met aanpassingen te ontwikkelen om te zorgen dat de Swift aan de eisen daar voldoet. Bovendien moet er nog een ander probleem worden opgelost: de productiecapaciteit moet worden uitgebreid, want nu al kan Suzuki niet aan de grote vraag van de Swift voldoen.

http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112721148_suz.jpg
Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112721148_suz.jpg

http://www.autoweek.nl/images/800/6/cfabf634849a423d28be0354c63127c6.jpg
Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/6/cfabf634849a423d28be0354c63127c6.jpg

http://www.autoweek.nl/images/800/2/a7b94b022334485e285ad774a335f1e2.jpg
Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/2/a7b94b022334485e285ad774a335f1e2.jpg

http://www.autoweek.nl/images/800/2/fb73a5173c0960cac1cdc54d1b0f7002.jpg
Bron: © http://www.autoweek.nl/images/800/2/fb73a5173c0960cac1cdc54d1b0f7002.jpg

http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112722193_suz.jpg
Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112722193_suz.jpg

http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112724107_suz.jpg
Bron: © http://www.autowereld.com/imagesDB/640/6414112724107_suz.jpg
 
Bovenaan pagina